Minggu, 08 November 2015

3 Pemulihan Home Untuk Mengeluarkan Jangkitan Yis

3 Pemulihan Home Untuk Mengeluarkan Jangkitan Yis

Wanita melahirkan anak umur lebih terdedah kepada jangkitan yis. 80% daripada kes-kes jangkitan ini adalah disebabkan oleh Candida albicans, sejenis bakteria yang biasanya terdapat dalam faraj. Biasanya, candida albicans tidak menyebabkan apa-apa masalah di kalangan wanita yang sihat kerana persekitaran berasid faraj yang sedang dikawal oleh bakteria Lactobacillus acidophilus. Tetapi apabila keseimbangan ini terganggu, candida albicans yang boleh overpopulate di kawasan itu dan apabila tanda-tanda akan mula menunjukkan, masalah dalam kira-kira boleh disebabkan oleh beberapa faktor.

Antara faktor-faktor yang boleh menyebabkan untuk pembangunan jangkitan yis ialah: kontraseptif oral, Antibiotik, Perubahan hormon, kebersihan diri yang kurang baik, hubungan seks dan kehamilan.

Terdapat beberapa rawatan sekarang yang boleh didapati yang boleh merawat jangkitan yis. Kebanyakan doktor kini memberi preskripsi, atau anda juga boleh membeli lebih ubat kaunter untuk kandidiasis. Apa yang kebanyakan orang dengan keadaan ini tidak sedar ialah bahawa ubat-ubatan ini adalah kebanyakannya hanya satu penyelesaian yang cepat untuk masalah mereka; mereka hanya untuk menutup atau melegakan gejala tetapi tidak untuk merawat punca utama masalah ini. Selain daripada ini, sesetengah ubat-ubatan seperti antibiotik juga boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan kepada penggunanya.

Namun begitu ada beberapa rawatan yang tidak akan kos anda banyak wang, tetapi mereka terbukti berkesan dalam merawat punca jangkitan yis dengan tiada kesan sampingan dan perkara yang terbaik adalah anda boleh melakukannya di rumah anda.

Di bawah ini adalah beberapa rawatan rumah semula jadi untuk jangkitan yis:

Untuk menghentikan pertumbuhan jangkitan, basuh bahagian yang dijangkiti dengan dicairkan epal cider cuka beberapa kali pada siang hari. Anda juga boleh menambah beberapa ulas bawang putih jika gatal-gatal tidak berhenti.

Yogurt atau dadih adalah dianggap sebagai salah satu ubat semula jadi yang paling berkesan untuk jangkitan. Untuk menggunakan ini, hanya rendam tampon dalam dadih atau yogurt kemudian letakkan di kawasan yang dijangkiti. Biarkan selama sekurang-kurangnya sejam untuk membolehkan bakteria sihat di dalam dadih untuk pengambilalihan bakteria yis. Ulangi prosedur ini pada dua hingga tiga kali sehari.

Satu lagi kuat ubat rumah semula jadi untuk jangkitan yis dalam faraj adalah bawang putih. Bawang putih mempunyai beberapa bahan-bahan kuat yang berkesan terhadap jangkitan kulat. Untuk melakukan ini, anda perlu untuk membalut dikupas bawang putih cengkih segar dalam kain hipoksia tipis atau kasa kemudian memasukkan ini ke dalam faraj. Biarkan semalaman di tempat, ini adalah untuk merawat ringan kepada jangkitan sederhana, tetapi bagi kes-kes yang teruk, anda boleh mengulangi prosedur ini untuk beberapa malam sehingga anda melihat peningkatan dalam gejala anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar