Minggu, 08 November 2015

Rahsia Rosemary seperti The Wealth of Ini Minyak Essential Uncovered

Rahsia Rosemary seperti The Wealth of Ini Minyak Essential Uncovered

Rosemary adalah lebih daripada sekadar nama yang indah. Pada zaman purba, rosemary dikaitkan dengan Aphrodite dan Virgin Mary. Banyak cerita mengatakan bahawa apabila Virgin Mary berehat dan jubah beliau telah tersebar di belukar rosemary putih berkembang, bunga putih rosemary beralih kepada biru.

Rosemary mempunyai reputasi yang sangat lama untuk meningkatkan memori dan ia digunakan sebagai simbol untuk pelajaran. Di zaman pertengahan, herba ini yang berkaitan dengan majlis perkahwinan, yang berkembang selepas itu menjadi daya tarikan cinta. Pada abad ke-sebelum ini, rosemary telah digunakan sebagai daya tarikan cinta untuk menarik rakan kongsi, atau membantu menentukan sama ada orang itu adalah cinta ada yang cari. Contoh cerita yang mengaitkan rosemary sebagai azimat bentuk cinta adalah cerita tentang seseorang yang akan memanfaatkan seseorang dengan tangkai rosemary atas bahu mereka dan jika tangkai itu mengandungi bunga terbuka, pasangan itu akan jatuh cinta.

Hari ini, kajian dan penyelidikan telah membongkar banyak kegunaan untuk berumur herba rosemary lama. Ia telah datang jauh dari daya tarikan cinta dan penggunaan tradisional. Kajian menunjukkan bahawa rosemary mempunyai ciri-ciri perubatan, serta manfaat kecantikan.

Rosemary adalah pokok renek malar hijau yang kecil keluarga pudina yang lebih suka tumbuh di iklim yang panas dan kering. Ia digunakan sebagai antiseptik yang berkesan dan juga digunakan sebagai bahan dalam masakan Mediterranean banyak.

Hari-hari ini, beberapa persediaan perubatan mengandungi minyak pati rosemary. Minyak rosemary diperolehi melalui penyulingan wap yang menghasilkan minty-bau yang kuat daripada mempunyai konsistensi nipis cecair yang pucat kuning. Kajian menunjukkan bahawa minyak ini mengandungi Alpha-tokoferol, Beta-caryophyllene, camphene, Bornyl asetat, Camphor, cineole, Limonene dan Pinene.

Faedah terapeutik yang terdapat dalam penggunaan minyak pati rosemary termasuk rawatan:

botak / rambut penjagaan: kelemumur, kulit kepala berminyak, kering - rambut yang rosak
sakit-sakit yang disebabkan oleh kekejangan otot, kejang otot, artritis, penyakit sendi
otot yang lemah
peredaran miskin
tekanan darah rendah
kesesakan hati
penyakit pernafasan seperti alahan, batuk, selesema, sakit tekak dan selesema
bau busuk di dalam mulut dan masalah gigi yang lain
masalah yang disebabkan oleh gangguan pencernaan seperti gas, kembung perut, keasidan dan kekejangan perut
Jerawat dan kulit kusam
masalah kulit seperti ekzema
keseleo dan strain
sakit kepala dan demam
Selain daripada senarai faedah terapeutik yang ditawarkan oleh minyak pati rosemary, minyak ini terkenal sebagai rahsia rambut yang cantik. Kajian menunjukkan minyak pati rosemary membantu menguatkan folikel rambut membuat rambut tumbuh lebih panjang dan kuat. Penggunaan tetap minyak ini melambatkan uban rambut pra-matang dan keguguran rambut. Apabila dicampurkan dengan minyak selasih, ia adalah satu terapi yang sangat baik untuk rawatan masalah kulit kepala banyak. Ini adalah salah satu sebab mengapa banyak produk penjagaan rambut seperti syampu dan losyen membawa minyak pati rosemary. Ia juga berkesan dalam rawatan kelemumur dan bersisik kering dan gatal kulit kepala secara khusus apabila dicampur dengan minyak pokok teh.

Rosemary minyak pati juga digunakan secara meluas dalam aroma terapi kerana ia meningkatkan kecerdasan mental dengan aroma pudina, ia adalah ubat yang baik untuk kemurungan dan keletihan mental. Ia menggabungkan dengan baik dengan minyak lain seperti kayu cedar, selasih, buah pelaga, chamomile, geranium, lavender, serai dan kemenyan.

Dapatkan untuk mengetahui lebih lanjut tentang rosemary, bukan sahaja ia mudah ditanam di belakang rumah anda, ia menyediakan pelbagai kegunaan yang terbukti memberi manfaat kepada sesiapa sahaja pada bila-bila masa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar