Minggu, 08 November 2015

Aloe Sebagai Ubat sakit tekak

Aloe Sebagai Ubat sakit tekak

Kilang lidah buaya telah lama dihormati di seluruh dunia untuk manfaat penyembuhan. Ia juga dikenali sebagai "kilang keabadian" dan juga sebagai "tongkat langit". Daripada hampir 200 sebatian dalam tumbuhan aloe, 75 mempunyai ciri-ciri penyembuhan. Kilang itu juga mempunyai mineral termasuk kalsium, natrium, besi, kalium, kromium, magnesium, mangan, tembaga, dan zink serta Vitamin A, B1, B2, B6, B12, C dan E, Asid Folik dan Niacin. Jus aloe vera terdiri daripada gula rantai panjang yang dikenali sebagai polisakarida. Ini adalah sumber tenaga penting yang perlu digunakan, kerana mereka tidak dikeluarkan di dalam badan selepas umur 10. Polisakarida menguatkan sistem imun, melincirkan sendi, dan melapisi bahagian dalam kolon. Aloe mempunyai kepekatan yang amat tinggi acemannan, polisakarida yang bertanggungjawab untuk menghalang penyebaran virus di dalam badan.

Sakit tekak sering daripada gejala virus atau alahan. Pengambilan lidah buaya boleh meningkatkan sistem imun untuk membantu menangkis sakit tekak. Jus boleh membantu untuk membersihkan dan menyahtoksik sistem pencernaan, menurunkan keasidan jus gastrik dijumpai di dalam perut yang bertanggungjawab untuk sakit tekak yang berkaitan dengan isu-isu penghadaman seperti pedih ulu hati dan refluks asid. Aloe membantu untuk menenangkan sel-sel jengkel, sekali gus mengurangkan keradangan. An berkumur aloe banyak boleh mengurangkan bukan sahaja gejala-gejala yang terbakar, sakit tekak jengkel, tetapi ia juga boleh menyerang masalah ini di peringkat akar umbi dengan melawan bakteria yang bertanggungjawab dalam masalah ini.

A sakit tekak sebenarnya radang membran mukus pharynx lebih rendah. Gejala termasuk sakit apabila menelan, sensasi terbakar tidak selesa, atau sesak umum di tekak. Tekak boleh ditutup dalam mukus atau mungkin sangat kering. Sakit tekak boleh disebabkan oleh virus sejuk, refluks asid, alahan, atau bernafas berterusan melalui mulut. Sebelum beralih kepada perubatan tradisional, cuba manfaat penyembuhan lidah buaya. Lidah buaya boleh digunakan dalam pelbagai bentuk. Jus dan gel adalah bentuk yang paling mujarab. Berkumur dengan bentuk jus lidah buaya atau gel dua kali sehari akan menghasilkan pelepasan yang paling dekat dan benar-benar selamat dan tidak toksik jika ditelan; sebenarnya, ia adalah sangat berfaedah. Lozenges Aloe aloe akan memberikan kelegaan cepat. Aloe juga boleh diambil sebagai kapsul, walaupun kesan yang diingini kaedah ini akan menjadi kesihatan secara keseluruhan dan imuniti dan bukan sebagai ubat sakit tekak.

Untuk melanjutkan bantuan dalam surut sakit tekak, terus kot tisu tekak dengan cecair panas. Minum sebanyak cecair yang mungkin. Menyimpan tekak yang dilincirkan boleh membantu untuk mengelakkan ia daripada menjadi kering, gatal dan jengkel. Selain gargling dengan lidah buaya, kerap minum minuman panas, seperti sup dan teh panas.

Apabila membeli produk lidah buaya, semak label untuk memastikan bahawa ia adalah sekurang-kurangnya 95% keseluruhan daun. Berhati-hati untuk pemanis ditambah dan ejen penebalan seperti gula-gula getah xanthum. Jika lidah tidak mengandungi sekurang-kurangnya 80% daripada bahan yang disenaraikan, terdapat lebih tambahan daripada lidah buaya, dan ia adalah langkah yang bijak untuk mengelakkan produk tersebut. Ada yang banyak lidah buaya yang mengandungi produk yang akan diperolehi dalam talian atau di kedai-kedai makanan kesihatan. Penyelidikan pelbagai jenama dan mencari tumbuh-tumbuhan yang ditanam secara organik. Semak artikel saya pada resipi sakit tekak untuk maklumat lanjut!

Selain menjadi ubat sakit tekak yang sangat baik, lidah buaya membuat pencuci mulut yang hebat dan berkumur kerana enam agen antiseptik, yang termasuk lupeol, asid salisilik, urea nitrogen, asid cinnamic, fenol, dan sulfur. Aloe berkesan membunuh bakteria, virus, dan kulat yang boleh tinggal di dalam mulut. Ia telah menunjukkan bantuan isu-isu periodontal termasuk membantu untuk menjana semula surut gusi. Aloe adalah amat berguna untuk orang-orang dengan apa-apa jenis sensitiviti gigi, kerana ia tidak mengandungi bahan-bahan yang melelas atau bahan kimia.

Berikut adalah resipi untuk pencuci mulut buatan sendiri lidah buaya atau berkumur:

1/4 cawan ekstrak witch hazel
1/4 cawan gel lidah buaya
1 sudu teh gliserin sayur-sayuran
1 sudu besar jus lemon atau organik epal cider cuka
10 titis minyak pokok teh

Campurkan semua bahan-bahan dan goncang. Simpan ubat di dalam bekas yang tertutup. Bilas ini akan menyimpan sehingga empat bulan dan tidak perlu disejukkan. Semak artikel pada mulut berbau lebih resipi. Terdapat faedah yang banyak untuk menambah lidah buaya sebagai sebahagian tetap daripada mana-mana regimen kesihatan dan kesejahteraan. Ia merupakan tumbuhan asli dan serba boleh dengan tiada kesan sampingan. Apabila dimakan secara teratur, ia akan meningkatkan tenaga keseluruhan dan kesihatan manakala detoksifikasi badan bahan-bahan yang berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar