Minggu, 08 November 2015

Merawat Penyakit Parkinson Dengan Pemulihan Home Ayurveda

Merawat Penyakit Parkinson Dengan Pemulihan Home Ayurveda
Perubatan Ayurveda adalah satu pendekatan semula jadi untuk penyembuhan. Ayuvedic adalah gabungan dua perkataan; ayu yang bermaksud kehidupan dan veda sains atau pengetahuan. Beberapa kaedah rawatan yang satu akan dapati adalah ubat-ubat herba, meditasi dan urutan.
Kampa Vata adalah suatu keadaan yang serupa dengan penyakit Parkinson, menurut teks Ayuvedic. Secara harfiah diterjemahkan, Kampa bermakna gegaran dan Vata adalah ketidakseimbangan metabolik. Penyakit Parkinson adalah gangguan neurologi lebih biasa di kalangan lelaki berbanding wanita. Ia pertama kali ditemui pada tahun 1817 oleh James Parkinson. Beberapa gejala termasuk berjabat tangan dan kaki, masalah dengan ucapan dan kekurangan air muka.
Serangan sel-sel Parkinson di bahagian batang otak yang dikenali sebagai substantia nigra. Sel-sel ini perlu kerana mereka mencetuskan pembebasan dopamin. Dopamine adalah salah satu neurotransmitter bertanggungjawab untuk membantu badan untuk menghadapi tekanan. Bentuk sintetik Dopamine, seperti L-Dopa, boleh didapati.
L-Dopa tidak mempunyai kesan sampingan yang sakit. Satu alternatif yang lebih baik akan menjadi pruriens Mucuna produk. Nama lain untuk Mucuna pruriens termasuk cowage, naikkurana, Kanch Beej dan kacang ungu. Anda boleh mencari pruriens Mucuna dalam produk seperti HP200. Kesan-kesan sampingan adalah kecil dan produk khusus ini telah diluluskan oleh FDA India.
Rawatan Ayuvedic untuk Penyakit Parkinson
Perubatan Ayuvedic menggunakan pendekatan semula jadi untuk merawat gejala Parkinson. Kaedah semula jadi merangkumi seseorang badan, minda dan jiwa. Rawatan umum akan terdiri daripada meditasi, terapi urut, pembersihan kolon dan ubat-ubat herba.
Perubatan Ayuvedic bukan tentang masking gejala penyakit. Kepercayaan adalah bahawa salah satu keperluan untuk mengetahui punca penyakit dan menyembuhkan itu. Meditasi digunakan untuk tujuan ini. Melalui meditasi dan yoga, seseorang boleh mencari ketidakseimbangan dalam badan mereka sendiri. Ini menjadikan memilih rawatan yang lebih berkesan.
Apabila merawat Parkinson adalah penting untuk menenangkan perut dan saluran usus. Selain pruriens Mucuna, Ashwaganda dan sida cordifolia adalah herba yang berguna untuk tujuan ini. A laksatif ringan akan digunakan untuk pembersihan kolon.
Lain-lain gejala Parkinson boleh termasuk kemurungan dan ketegaran. Kemurungan adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan dalam sistem saraf. Ketidakseimbangan ini boleh diperbetulkan dengan mengambil ubat-ubatan seperti perforatum Hypericum atau Hydrocotyle asiatica. Ketegaran Parkinson disebabkan oleh Vayu memasuki mamsu, menurut teks Ayuvedic. Untuk melegakan gejala ini, tonik yg menenangkan digunakan. Bahan-bahan terbaik untuk mencari dalam tonik ini adalah Shanka pushpi atau Jatamansi.
Ramai orang hari ini mencari pendekatan semula jadi untuk penyembuhan. Perubatan holistik merawat semua bidang penyakit, bukan sahaja gejala-gejala. Rawatan Ayuvedic mengambil kira bahawa masalah ini boleh menjadi fizikal, mental atau rohani.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar