Minggu, 08 November 2015

Terapi Urut - Penyelesaian Penjagaan Kesihatan Alternatif

Terapi Urut - Penyelesaian Penjagaan Kesihatan Alternatif

Terapi urut adalah cara yang popular relaksasi. Ada juga yang menganggap ini untuk penyembuhan sakit di bahagian-bahagian badan yang paling. Kuncinya semakin ahli terapi urut yang baik yang berpengetahuan pada bahagian badan dan urut dan ini boleh menjadi salah satu penyelesaian penjagaan kesihatan alternatif anda apabila ia datang kepada sakit badan.

Mungkin terdapat hampir seratus jenis urut dari bahagian-bahagian yang berlainan di dunia. Berikut adalah 10 satu yang paling biasa digunakan dan disukai oleh banyak:

1) Terapi Urut Sweden

Ini telah dibuat popular oleh Pehr Henrik Ling yang merupakan seorang ahli terapi fizikal Sweden kembali pada abad ke-19. Dalam kaedah ini, ahli terapi urut dikenakan sebatan lancar panjang kepada badan. Bagi memudahkan jumlah kelancaran, minyak urut dan losyen digunakan. Ini kebanyakannya disukai oleh orang yang baru untuk mendapatkan urutan badan dan terapi.

2) Urut Aromaterapi

Ini menggunakan minyak pati seperti chamomile, rosemary, kayu putih dan lavender untuk menamakan beberapa. Sistem limbic di dalam otak kita mengawal emosi kita dan hidung kita yang melekat padanya. Setelah penyedutan minyak penting, mesej yang diterima oleh sistem limbic yang boleh memberi kesan kepada tahap tekanan, kadar jantung, pernafasan dan sistem imun. Ia juga dipercayai bahawa minyak pati boleh diserap oleh kulit kita yang boleh menambah kepada beberapa penampilan berseri.

3) Hot Stone Massage

Dalam jenis ini urut batu panas digunakan untuk menenangkan bahagian yang berlainan di badan. Biasanya, batu-batu adalah batu-batu sungai yang secara semula jadi lancar. Dalam proses pemanasan batu, batu-batu diletakkan di dalam air pada alat pemanas sehingga ia telah mencapai suhu tertentu tinggi yang masih selamat untuk kulit. Jika mahu, ahli terapi urut juga boleh memohon tekanan pada tempat-tempat di mana batu yang dipanaskan diletakkan seperti tapak tangan, sendi atau kawasan-kawasan tertentu di belakang. Haba daripada batu itu boleh meningkatkan peredaran darah dan boleh meredakan ketegangan di otot.

4) Urut Tisu Deep

Apabila terdapat lekatan otot, peredaran darah mungkin disekat dan boleh menyebabkan kesakitan, keradangan dan pergerakan terhad. Ini jenis urut mensasarkan tisu penghubung dan lapisan otot dan biasanya dicadangkan apabila terdapat kecederaan otot atau ketegangan otot kronik. Ia boleh memecahkan perekatan untuk meringankan kesakitan dan pergerakan otot biasa untuk dipulihkan.

5) Shiatsu

Ini terapi urut boleh merawat masalah fizikal dan psikologi yang sama dengan menggunakan beberapa kuasa pada titik tekanan. Ini adalah Jepun di asal dan dianggap sebagai rakan sejawatannya dari kaedah penyembuhan Cina akupunktur. Adalah dipercayai bahawa shiatsu boleh membantu dalam masalah seperti keresahan, rasa loya, kemurungan, sakit kepala, kekejangan, kekejangan, otot ditarik dan arthritis. Proses terapi juga menyentuh tentang "Zen" tenaga yang memberikan kesan yang lebih menenangkan kepada minda dan badan.

6) Urut Thai

Seperti shiatsu terapi urut ini juga selaras tenaga badan dengan menggunakan kuasa lembut pada titik tekanan. Ia juga termasuk terbentang dan mampatan. Seorang ahli terapi urut boleh menggerakkan badan anda ke dalam kedudukan yang berbeza dan boleh meregangkan badan anda bergantung kepada jumlah regangan tekanan anda boleh mengendalikan.

7) Kehamilan Urut

Ia semakin meningkat popular sejak ibu-ibu mengandung tidak dapat melakukan latihan-latihan. Ahli terapi biasanya perlu disahkan untuk melaksanakan ini jenis urut kerana ini boleh menjadi satu proses yang halus. Mereka perlu tahu cara yang betul untuk meregangkan dan meletakkan badan seorang perempuan yang mengandung.

8) Reflexology

Ini hanya dipanggil urutan kaki oleh sesetengah orang. Walau bagaimanapun, ia melibatkan lebih daripada mengurut kerana ia perlu memohon tekanan pada titik tertentu kakinya. Kebanyakannya disyorkan untuk orang yang bekerja memerlukan penggunaan kaki dan kaki mereka untuk tempoh masa yang panjang setiap hari.

9) Urut Sukan

Orang dalam sukan sentiasa terlibat dalam aktiviti fizikal yang berat terutamanya semasa latihan. Urut sukan telah dibangunkan untuk atlet pulih dengan segera semasa kecederaan otot atau walaupun untuk membuat bahagian-bahagian otot tertentu kuat bergantung kepada jenis sukan yang mereka lakukan.

10) Urut Tradisional Cina

Terdapat dua jenis daripada Chine Urut Tradisional: Tui na yang memberi tumpuan kepada regangan, uli dan menolak, dan yang lain adalah Zhi Ya yang melibatkan menekan dan mencubit mata akutekanan.

Selain sebagai penyelesaian penjagaan kesihatan alternatif, perkhidmatan urut badan boleh mengurangkan kebimbangan dan pada masa yang sama mewujudkan rasa kesejahteraan. Urutan badan yang kerap boleh membantu kami meningkatkan kehidupan harian kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar