Minggu, 08 November 2015

Perbezaan Antara Aluminium klorohidrat dan Alum

Perbezaan Antara Aluminium klorohidrat dan Alum

Kekeliruan sering timbul atas keselamatan Alum kerana media bercakap tentang Aluminium yang tidak baik untuk kita. Aluminium adalah unsur yang paling banyak yang ketiga di dunia ini dan kita menelan dalam bahagian yang besar setiap hari dalam air dan makanan. Malah, dalam beberapa bahagian dunia, kehadirannya dalam air adalah satu-satunya perkara yang menjadikan ia selamat untuk diminum. Aluminium tidak begitu baik untuk semua organisma hidup dalam badan, yang adalah mengapa selama bertahun-tahun manusia telah berkembang satu sistem untuk membolehkan secara semula jadi yang berlaku Aluminium dan derivatif garam untuk melalui badan tanpa kesan.

Walau bagaimanapun apabila akhbar membincangkan Aluminium sebagai berbahaya, mereka sering merujuk kepada jenis tertentu buatan manusia Aluminium, bukannya berlaku secara semula jadi bentuk; Aluminium klorohidrat sebagai contoh. Aluminium klorohidrat direka untuk diserap ke dalam dan menyekat liang-liang di bawah ketiak, untuk mengelakkan peluh. Ia dikatakan bahawa Aluminium klorohidrat boleh memasuki aliran darah dengan cara ini. Terdapat beberapa tuntutan yang mungkin ada hubungan antara kanser payudara dan Aluminium klorohidrat, tetapi belum ada bukti kukuh nyata. Terdapat juga spekulasi tentang hubungan antara penggunaan lanjutan Aluminium klorohidrat dan risiko yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit Alzheimer.

Apabila ia datang untuk membezakan antara Aluminium klorohidrat (bahan aktif dalam kebanyakan Antiperspirants) dan Alum (bahan mentah di Crystal Deodoran) ramai orang mendapatkan sedikit keliru.

Terdapat banyak bercakap bahawa kedua-dua bahan-bahan adalah perkara yang sama, tetapi itu tidak berlaku. Aluminium klorohidrat adalah sekumpulan garam sintetik dicipta menggunakan apa-apa bilangan Aluminium yang mengandungi bahan-bahan mentah, seperti logam aluminium, bertindak balas dengan asid hidroklorik. Alum (dikenali sebagai Kalium Aluminium Sulfat) Walau bagaimanapun, adalah sebatian mineral semula jadi. Ia adalah kalium sulfat berganda Aluminium. Alum berlaku sebagai encrustations pada batu-batu dan dilombong dan digunakan dalam deodoran semulajadi dalam bentuk semula jadi.

Alum berbeza untuk Aluminium klorohidrat, bukan sahaja dalam bentuk tetapi juga digunakan. Alum telah digunakan untuk beribu-ribu tahun di Jauh dan Timur Tengah sebagai deodoran dan untuk aplikasi topikal lain. Alum digunakan dalam deodoran untuk ciri-ciri antibakteria, yang membantu untuk menghalang pertumbuhan badan penyebab bau bakteria pada kulit. Sesetengah orang mendapati bahawa Alum juga melaksanakan fungsi antiperspirant asas, kerana ia merupakan astringen sedikit. Molekul-molekul Alum terlalu besar untuk melalui kulit, jadi mereka tidak masuk dan menyekat liang. Sebaliknya, alum meninggalkan lapisan denda garam pada kulit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar