Minggu, 08 November 2015

Menghilangkan Jangkitan Yis Selamat dan semulajadi

Menghilangkan Jangkitan Yis Selamat dan semulajadi

Kandidiasis atau lebih dikenali sebagai jangkitan yis adalah disebabkan oleh kulat yang dikenali sebagai candida albicans. Ini jenis kulat biasanya dijumpai dalam badan kita terutama pada kulit, tetapi mereka berada dalam kuantiti yang kecil. Tetapi apabila yis mula membiak maka itulah apabila jangkitan akan berkembang. Jangkitan yis mempunyai ciri-ciri yang gatal-gatal tidak selesa dan rasa terbakar di sekitar kawasan kemaluan. Jangkitan yis boleh dicegah, tetapi jika masalah ini telah diketahui, maka ada rawatan yang disediakan seperti dadah, terapi dan lain-lain remedi rumah semula jadi juga.

Jangkitan yis boleh disebabkan oleh beberapa cara; ia boleh berkembang kerana keadaan perubatan lain dalam badan atau boleh berjangkit daripada orang lain melalui sentuhan fizikal. Tetapi mengetahui lebih lanjut mengenai penyakit ini boleh membantu orang ramai melindungi diri mereka daripada memperoleh atau menyebarkannya kepada orang lain. Selain daripada sentuhan fizikal, jangkitan yis juga boleh dipindahkan dari ibu kepada bayi semasa kehamilan. Oleh itu, ia adalah penting bahawa mereka mempunyai diri mereka ditanda jika mereka melihat apa-apa jenis jangkitan pada kawasan kemaluan mereka untuk menolak lain-lain masalah yang mungkin dan dirawat dengan segera. Berikut adalah beberapa kaedah semula jadi anda boleh lakukan untuk membantu anda menghilangkan jangkitan yis walaupun di rumah.

Sapukan kecil KY jelly pada tampon, kemudian seterusnya adalah untuk memohon beberapa minyak pokok teh di atasnya kemudian memasukkan tampon ke dalam faraj.

Jangkitan ini boleh menjadi lebih teruk dengan pakaian yang kita pakai atau alam sekitar dalam kerja kita. Mulakan dengan memakai pakaian yang longgar dan menjaga kebersihan di tempat kerja anda. Pastikan persekitaran anda bersih dan basuh tangan anda sentiasa untuk mengelakkan penyebaran jangkitan.

Mengurangkan tahap pH dalam vagina anda dengan makan cranberry segar atau minum jus kranberi segar.

Tablet Acidophilus telah dilihat untuk membantu dalam rawatan untuk kandidiasis; anda boleh dengan mudah membeli salah satu di kedai makanan kesihatan tempatan anda. Anda juga boleh menggunakan kapsul sebagai supositori.

Anda boleh menggunakan sama ada 1 sudu teh cuka atau 1 sudu teh hidrogen peroksida kemudian membuat ia ke dalam douche dengan mencampurkan ia dengan secawan air. Anda boleh menggunakan ini sekurang-kurangnya sekali sehari sehingga anda dilepaskan daripada gejala.

Perkara-perkara lain yang perlu dipertimbangkan adalah mengelakkan makan gula-gula atau makanan yang kaya dengan gula semasa rawatan jangkitan. Makan banyak yogurt apabila mengambil antibiotik; ini adalah untuk meningkatkan bilangan bakteria baik dalam sistem anda. Baking soda boleh meningkatkan tahap pH anda dengan itu menggalakkan pertumbuhan yis, jadi mengelakkan menggunakannya. Pastikan bahawa anda berunding dengan doktor anda sebelum memulakan apa-apa rawatan di rumah atau ubat untuk jangkitan yis

Tidak ada komentar:

Posting Komentar