Minggu, 08 November 2015

Dasar-dasar dari Yin dan Yang

Dasar-dasar dari Yin dan Yang

Yin dan Yang adalah asas bagi segala teori yang terletak di belakang perubatan Cina, dan konsep ini adalah kedua-dua benar-benar mudah dan benar-benar rumit. Ia adalah mudah, kerana ia agak mudah untuk melihat perbezaan di antara kategori. Kerumitan adalah kerana sifat semua rangkuman. Setiap perkara yang wujud boleh dipecahkan ke dalam kumpulan Yin dan Yang, dan ke dalam pelbagai peringkat itu. Malah, tidak ada Yin tulen dan Yang; ia seperti cuba untuk memikirkan apa yang item yang paling kecil wujud adalah.

Dalam teori Tradisional Perubatan Cina, ciri-ciri Yin adalah lembut, sejuk, tenang. Seseorang dengan Yin perlembagaan mungkin pendiam dan lembut, lebih besar berbingkai, dan pucat. Ini adalah orang yang mempunyai sedikit "api" dalam sistem mereka (api dan haba adalah ciri-ciri Yang). Jadi, mereka mungkin menambah Yang ke sistem mereka dengan menutup dengan selimut, memakai banyak pakaian, dan keinginan makanan panas dan minuman. Mereka akan cenderung untuk berfikir sebelum bercakap, bergerak dan bercakap dengan lebih perlahan, dan lebih santai secara umum.

Seseorang Yang, di sisi lain, mungkin mempunyai rangka yang lebih liat, bercakap dengan kuat dan cepat, dan melompat ke dalam tindakan tanpa berfikir terlebih dahulu. Mereka biasanya panas, berpeluh lebih dan cenderung untuk memakai kurang pakaian. Anda tahu orang-orang yang tidak boleh duduk diam selama lebih daripada satu minit, yang merasakan keperluan untuk langkah anda di sekitar bilik kerana mereka bercakap? Inilah Yang jenis perlembagaan. Hyper, bertenaga, dan berapi-api-hati, jenis-jenis Yang cenderung untuk mendapatkan lebih banyak dilakukan daripada jenis Yin, tetapi boleh terbakar dengan mudah.

Sekarang, seperti yang saya katakan, tidak ada Yin sempurna atau Yang-kita semua mempunyai kedua-dua kualiti dalam diri kita pada tahap tertentu. Perlembagaan kita bergantung kepada yang mana satu di dua kita mempunyai lebih daripada dalam alam semula jadi kita. Dan kita perlu kedua-duanya, kerana salah satu tidak boleh wujud tanpa yang lain. Jika tidak ada ke atas, tidak ada sebarang ke bawah, dan jadi ia juga dengan Yin dan Yang.

Apabila ia datang kepada kesihatan, Yin dan Yang perlu berada dalam keseimbangan relatif, atau disfungsi akan berlaku. Mari kita lihat contoh tidur. Tidur secara umum adalah fungsi Yin sangat (ingat, memikirkan Yang sebagai "tindakan", dan Yin sebagai "berehat". Mereka mengimbangi antara satu sama lain.) Jika terdapat terlalu banyak Yin dalam sistem itu, orang yang akan tidur terlalu banyak, kejatuhan tidur pada siang hari, atau tidak dapat bangun sepenuhnya ketika pagi tiba. Jika terdapat terlalu banyak Yang, minda dan badan orang itu akan menjadi terlalu aktif jatuh atau tinggal tidur. Sebagai pengamal perubatan Cina, kita mempunyai alat untuk membina dan bersurai Yin dan Yang, membawa mereka lebih dekat dengan keadaan keseimbangan mutlak.

Atau, sebagai contoh lain, mari kita lihat menopause. Tanda-tanda menopaus berasal dari kekurangan semula jadi Yin. Sebagai Yin perlahan-lahan dipakai, Yang menjadi lebih berleluasa. Keputusan? Pesakit mengalami simptom haba (berpeluh malam, hot flashes), dan pengurangan cecair seperti darah haid dan pelinciran faraj (pembahagian cecair badan adalah harta Yin). Cepat marah, keresahan, kebimbangan dan juga semua gejala haba manifesting dalam personaliti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar