Minggu, 08 November 2015

Memahami Perbezaan Antara Ayurveda dan Farmasi Produk Kesihatan

Memahami Perbezaan Antara Ayurveda dan Farmasi Produk Kesihatan

Dalam dunia yang dibanjiri dengan segala macam produk penjagaan peribadi yang ia mungkin sukar untuk membezakan orang-orang yang mempunyai nilai benar dari orang-orang yang tidak. Walaupun sukar, ia biasanya penting bahawa seseorang melakukan ini, dan lebih-lebih lagi berkenaan dengan produk-produk kesihatan yang berkaitan di mana kos menggunakan produk yang tidak berkesan atau berbahaya boleh menjadi sangat tinggi. Walaupun tidak ada cara mudah untuk individu menentukan nilai setiap satu daripada berjuta-juta produk kesihatan yang digunakan sekarang, dalam dunia produk-produk kesihatan yang kasar dibahagikan kepada dua kumpulan, dan mengenal pasti ciri-ciri yang membezakan antara kedua-dua boleh membantu satu permulaan untuk menapis melalui orang banyak jika tidak keberatan sukar dibayangkan produk kesihatan yang terdapat hari ini. Kedua-dua kumpulan produk secara amnya produk herba dan Ayurveda semula jadi dalam satu tangan dan dadah sintetik di pihak yang lain. Mari kita meneroka beberapa ciri-ciri yang membezakan kedua-dua jenis produk kesihatan.

Adab-adab yang berbeza pengeluaran produk Ayurveda dan ubat-ubatan sintetik menyebabkan ada perbezaan kecil di antara juzuk produk masing-masing. Manakala ubat-ubatan sintetik mengasingkan dan mengeluarkan bahan kimia individu dari tumbuh-tumbuhan atau mensintesis analog mereka sendiri, produk Ayurveda menggunakan kilang di bahagian-bahagian tertentu atau secara keseluruhan, dan ini mewujudkan perbezaan asas dalam jenis produk. Oleh kerana kaedah ini pengeluaran, ubat-ubatan sintetik sering termasuk satu, dua, atau paling segelintir bahan aktif, manakala produk Ayurveda termasuk pelbagai sering tak terhitung analog secara halus berbeza dan semula jadi.

Walaupun kesederhanaan komposisi dadah sintetik mungkin kelihatan untuk menjadi satu cara yang lebih selamat, lebih tepat, dan lebih berkesan rawatan, ia akhirnya detracts dari keberkesanannya. Dalam tumbuhan, terdapat beratus-ratus dan beribu-ribu bahan kimia yang mengandungi beberapa hanya sedikit perbezaan antara satu sama lain dan yang bekerja synergystically antara satu sama lain untuk memberi kesan mereka lebih teliti dan menyeluruh. Kepelbagaian ini adalah sesuai dan perlu untuk rawatan bukan sahaja kerumitan badan seorang pun, tetapi lebih-lebih lagi kepelbagaian badan manusia. Pengasingan satu bahan kimia jalur kimia kesan sepenuhnya yang hanya terdapat di alam semula jadi sinergi dan sangat menghadkan kebolehgunaan. Penggunaan bahan-bahan yang terpencil adalah berdasarkan satu mentah lebih generalisasi fisiologi manusia dan tumbuhan. Sains farmaseutikal moden mula menyedari ini, dan sering conjoins beberapa bahan kimia dalam ubat yang sama, tetapi walaupun beberapa bahan kimia yang jauh lebih rendah berbanding dengan banyaknya agen aktif yang terdapat dalam salah satu herba Ayurveda. Tambahan pula, terdapat sedikit diketahui tentang kesan-kesan yang disintesis kimia ada di dalam tubuh manusia, baik dalam jangka pendek dan panjang.

Walaupun sesuatu yang baru dan kuasa ketara bahan kimia sintetik yang menarik, kurangnya pengetahuan umat manusia mempunyai kira-kira ubat-ubatan ini mungkin boleh mengelirukan fikiran yang prihatin. Kebanyakan produk farmaseutikal yang sedia untuk digunakan pada hari ini tidak berusia lebih daripada 10-15 tahun, dan hampir tiada seorang pun daripada mereka lebih daripada satu abad. Sintesis kimia yang dilakukan hari ini adalah satu sains yang agak muda yang masih belum benar-benar menunjukkan kesannya. Walaupun, mengeluar dan penggerak ubat-ubatan farmaseutikal yang menyelidik produk mereka, ujian yang paling dilakukan ke atas tikus dan tuntutan yang tidak dapat dielakkan daripada pasaran tidak membenarkan mereka masa untuk benar-benar menguji produk. Tambahan pula, walaupun jika produk telah diuji dalam jangka pendek, sains adalah terlalu muda untuk membolehkan banyak ujian generasi atau pelbagai generasi. Oleh itu, mereka yang menggunakan ubat-ubatan seperti sekarang adalah inescapably jangka masa panjang, dan jangka sekali-sekala walaupun pendek, mata pelajaran ujian.

Sebaliknya, kebanyakan produk Ayurveda yang boleh didapati pada hari ini dibuat dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan yang umat manusia telah digunakan untuk beribu-ribu tahun dan mengikut rumusan khusus yang tarikh kembali lama. Herba Ayurveda dan rawatan telah dicuba dan diuji untuk generasi kepada generasi, dan telah benar-benar terbukti kedua-dua keselamatan dan keberkesanan mereka. Melalui masa ini produk Ayurveda telah direka mengasah dengan sempurna, dan dengan kedatangan teknologi dan teknik analisis yang mudah, produk-produk ini telah belum lagi disempurnakan. Tidak ada keperluan untuk memainkan sebahagian babi guinea ketika datang kepada perubatan Ayurveda.

Ini adalah dua perbezaan antara produk Ayurveda dan ubat-ubatan sintetik yang timbul daripada pendekatan asasnya berbeza kepada rumusan rawatan perubatan. Walaupun terdapat banyak perbezaan lain yang mana satu boleh meneroka, memahami implikasi daripada dua akan memberikan satu cukup sedikit untuk kunyah saat memutuskan laluan untuk mengambil mengenai rawatan. Perkara-perkara penting yang hadir untuk menimbang dan soalan untuk bertanya diri sendiri sebelum menggunakan mana-mana produk kesihatan. Sebagai contoh, "Apakah jenis kesan sampingan produk ini akan ada di badan saya? Bagaimana saya boleh tahu? Kawan atau musuh? Adakah ia bernilai risiko?" Ia adalah penting untuk tidak ditenggelami oleh pelbagai produk dan maklumat di dalam dunia. Mulakan dengan membuat perbezaan yang jelas dan mudah dan anda akan mencari apa yang sesuai untuk anda. Ia boleh memberi kesan yang besar dalam kehidupan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar