Minggu, 08 November 2015

Cara Buat Baki Sihat dalam Kehidupan

Cara Buat Baki Sihat dalam Kehidupan

Jika anda berada dalam kumpulan umur 40 plus, anda kemungkinan besar ingat kehidupan yang lebih seimbang daripada anda tinggal sekarang.

Sekitar umur 1-12 tahun kehidupan lama seolah-olah seperti pengembaraan. Kita semua mempunyai harapan, impian dan senang dengan senario yang indah yang bermain di dalam fikiran kita. Kami berlari dan bermain di luar dengan anak-anak kejiranan dan tidak ada yang mustahil.

Benar kita semua mempunyai jumlah kita sendiri tekanan untuk menangani, beberapa lebih daripada yang lain, tetapi anak-anak kita seolah-olah mempunyai cara terbaik untuk menangani setiap keadaan. Malangnya sebahagian daripada kita diuruskan dengan peristiwa-peristiwa hidup dengan menyekat apa yang membuat kita tidak berpuas hati, tidak selesa atau tidak selamat.

Perkara seterusnya yang kami tahu kami remaja yang berada di atas dunia dan kami akan hidup selama-lamanya. Pada ketika ini dalam kehidupan kita telah diperkenalkan kepada akil baligh dan menjadi terlalu sedar bahawa badan kita mempunyai bahan kimia yang suka berubah dan mengganggu keseimbangan kita pernah tahu.

Kami menjadi lebih sedar tentang apa yang orang lain fikir tentang kehidupan dan tentang kami. Tekanan dalam kumpulan sosial mula meningkat dan permintaan yang lebih besar telah diletakkan di atas masa kita dari rumah, sekolah dan masyarakat.

Melalui semua perubahan ini kami mula membangunkan cara-cara tersendiri untuk menangani cabaran kehidupan baru dihantar cara kami. Kadang-kadang kaedah ini dalam menghadapi keadaan sihat dan kadang-kadang mereka tidak.

Siapa yang sangka ia boleh menjadi kemungkinan bahawa cara kita belajar untuk menghadapi kehidupan sebagai orang yang lebih muda sebenarnya boleh memberi kesan kepada kesihatan kita secara keseluruhan hari ini?

Adakah anda pernah melihat hidup anda dan bertanya kepada diri anda yang berikut:

Apakah perkara-perkara yang saya mahu atau perlu berubah?

Mengapa saya berlengah-lengah?

Adakah saya aman di dalam? Jika tidak, bagaimana saya boleh mewujudkan keamanan yang saya inginkan?

Aku masih dapat menjaga tubuh saya patut fizikal, sihat dan bertenaga? Jika tiada jawapannya, bertanya mengapa saya tidak dapat berbuat demikian dan apa yang boleh saya lakukan untuk membuat jawapan, ya?

Berapa kerap dalam sehari adalah fikiran saya negatif? Apa yang boleh saya lakukan untuk mencipta pandangan yang lebih positif dalam hidup saya?

Ini hanya beberapa soalan anda mungkin ingin bertanya kepada diri sendiri untuk membantu menentukan apa bidang dalam hidup anda perlu diperbaiki. Langkah kedua adalah untuk mengambil tindakan untuk mencari penyelesaian yang akan membantu anda mencapai perubahan yang anda berharap untuk membuat.

Apabila kita gagal untuk mengambil apa-apa tindakan untuk menggerakkan badan kita melalui kerja, bermain atau menjalankan beberapa jenis, badan kita mula kehilangan fleksibiliti dan mobiliti.

Jika kita konsisten berfikir fikiran yang negatif dan tidak mencari jalan untuk membantu mewujudkan pemikiran yang positif dalam kehidupan seharian kita, kita akan menyakiti keupayaan kita untuk berharap dan impian.

Ada kehidupan kita dan berurusan dengan cabaran hidup boleh menjadi sangat besar jika kita tidak mempunyai alat yang berkesan untuk menenangkan jiwa kita dan memulihkan keamanan dalam diri kita sendiri.

Jika kita boleh berusaha untuk mencapai kecergasan dalam tiga perkara itu, kita boleh mendapatkan kesihatan yang besar.

Ia mengenai kira-kira.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar