Minggu, 08 November 2015

Kunyit: A Herb Sedap Itu Pek Punch A Apabila Ia Datang Untuk Kesihatan Anda

Kunyit: A Herb Sedap Itu Pek Punch A Apabila Ia Datang Untuk Kesihatan Anda

Ia hanya baru-baru ini bahawa ciri-ciri perubatan kunyit telah menjadi diketahui tentang secara meluas dalam masyarakat barat, tetapi di negara-negara Asia seperti India, ini telah menjadi pengetahuan umum untuk beribu-ribu tahun di mana herba ini sebagai telah digunakan untuk memasak dan juga penyembuhan.

Jika anda tertanya-tanya bagaimana herba ini mudah boleh menjadi begitu bermanfaat untuk kesihatan, jawapannya adalah kerana ia mengandungi bahan aktif dikenali sebagai curcumin. Curcumin adalah sebatian kuat yang mempunyai banyak faedah terapeutik, walaupun juga rasa pedas dan warna yang kuat. Dalam pelbagai kajian penyelidikan, curcumin telah didapati mempunyai anti-radang, antioksida, anti-bakteria, dan perut menenangkan kesan.

Salah satu yang terbesar manfaat kesihatan kunyit adalah ia ciri-ciri anti radang. Adalah dipercayai bahawa kunyit mengurangkan keradangan dalam badan melalui penurunan tahap histamin, dan ia telah dicadangkan bahawa ia merangsang kelenjar adrenal untuk menghasilkan lebih banyak hormon yang dapat memerangi keradangan. Ia adalah harta ini yang menjadikan kunyit pilihan yang baik bagi orang-orang yang mengalami keadaan rheumatoid kesan bahawa apabila sendi, seperti artritis.

Seperti yang menyorokkan banyak antioksidan, curcumin boleh membantu untuk memerangi pelbagai keadaan sistemik. Antioksidan sering digambarkan sebagai melawan penyakit sebatian yang boleh mengurangkan tahap radikal bebas dalam badan. Ia adalah radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan kepada pelbagai sel dalam badan, dan sebenarnya sebahagiannya bertanggungjawab untuk kanser tertentu dan penuaan pra-matang.

Pelbagai ujian telah menunjukkan bahawa kunyit juga bermanfaat untuk kesihatan hati. Ia dikatakan bahawa curcumin melindungi hati terhadap kerosakan dari pelbagai toksin, misalnya alkohol. Pada individu dengan sirosis hati, kunyit boleh menjadi ubat yang amat berguna.

Satu lagi kesan kesihatan yang positif herba ini kuning adalah aktiviti anti-platelet itu. Ia dikenali dengan kunyit kerap diambil, pembekuan darah dan trombosis disimpan di teluk, ini mempunyai ketukan di kesan pada peredaran darah, dan juga mengurangkan risiko strok dan serangan jantung.

Dalam masyarakat hari ini, berjuta-juta orang mengalami penyakit pencernaan. Keadaan seperti IBS, refluks asid, dan ulser perut adalah disebabkan oleh gabungan pemakanan yang tidak seimbang dan tahap tekanan yang tinggi. Curcumin membantu pankreas untuk menghasilkan lebih banyak hempedu oleh itu membantu dalam proses penghadaman. Diet kari adalah jauh lebih sihat daripada banyak makanan ringan.

Banyak kajian makmal bebas menunjukkan bahawa kunyit mempunyai aktiviti anti-kanser yang positif, dan yang secara langsung boleh memusnahkan sel-sel kanser tertentu walaupun, lagi, proses sebenar yang terlibat belum ditentukan sekarang ini. Terdapat banyak penyelidikan yang berterusan ke dalam penggunaan kemungkinan herba ini sebagai rawatan untuk leukemia. Sebagai jumlah mangsa kanser adalah pada tahap wabak, banyak harapan sedang berehat di atas herba ini biasa.

Ia juga adalah mungkin untuk menggunakan herba ini untuk merawat pelbagai keadaan kulit seperti psoriasis. Mandi di air kunyit adalah satu amalan yang disyariatkan kepada orang yang mempunyai masalah kulit di India secara tetap, tetapi ia perlu dinyatakan bahawa aktiviti ini boleh memberikan kulit rona sedikit kuning.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar